مروری بر سرویس مهاجرت ابری ستون

مهاجرت اپلیکیشن‌ها به یک زیرساخت جدید کار پیچیده و سختی است. برای انجام مهاجرت لازم است نیروهای متخصص زمان زیادی را به این کار اختصاص دهند. در این میان ممکن است در حین انتقال فایل‌ها و پایگاه‌داده‌ها، خطای انسانی هم رخ دهد . در نهایت لازم است که زمان و هزینه‌ی زیادی هم صرف پیکربندی زیرساخت جدید شود.

راهکار مهاجرت ابری ستون به منظور حل این مساله طراحی شده است. با استفاده از این راهکار می‌توان یک همسان از یک اپلیکیشن در حال استفاده را روی زیرساخت ستون تحویل گرفت.

پس از انجام فرایند مهاجرت ابری، متخصصین DevOps ستون اطلاعات به دست آمده در فرایند مهاجرت را بررسی می‌کنند. سپس پیشنهاد‌هایی را در راستای بهینه‌سازی، مدرن‌سازی و بهبود امنیت اپلیکیشن ارائه می‌دهند. انجام این پیشنهادها باعث می‌شود تا دغدغه و سربار کمتری در Deploy و نگهداری اپلیکیشن وجود داشته باشد.

1flowchart

در ادامه هر یک از این مراحل با توضیحات بیشتری بیان شده است:

اولین مرحله از راهکار مهاجرت ابری آشنایی با زیرساخت مشتری است. در این مرحله سرویس‌های مشتری، نحوه‌ی ارتباط آن‌ها با هم، نحوه‌ی پیاده‌سازی آن‌ها، میزان منابع مورد استفاده و سایر جزئیات مورد نیاز جمع‌آوری می‌شوند. در صورتی که گرافی از سرویس‌های مختلف و زیرساخت مشتری وجود داشته باشد این روند ساده‌تر خواهد شد.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، از مشتری تقاضا می‌شود تا برای مدت محدودی متخصصان ستون با دسترسی در سطح read-only بتوانند زیرساخت مشتری را بررسی کنند. در این بررسی، پیچیدگی‌ها، چالش‌ها و حجم کار محاسبه می‌شود. این اطلاعات برای تخمین زمان و هزینه‌ی مهاجرت ابری لازم است.

در این مرحله زمان و هزینه‌ی تخمینی برای انجام پروژه‌ی مهاجرت به مشتری اعلام می‌شود. در صورت موافقت، فایل پیوست مرتبط با خدمت مهاجرت ابری به قرارداد ستون با مشتری ضمیمه خواهد شد.

در این مرحله ابتدا محصولات ابری که مشتری قصد استفاده از آن‌ها را دارد متناسب با نیاز او آماده می‌شوند. سپس تمامی سرویس‌های موجود در لیست مبدا به مرور به زیرساخت ستون منتقل شده و داده‌ها نیز مهاجرت داده خواهند شد.

در این مرحله، به چند روش مختلف از صحت مهاجرت اطمینان حاصل می‌شود:

  • تست up & running بودن سرویس‌ها
  • تست سلامتی (healthcheck) از API Endpoints
  • Load Testing (برای اطمینان از کارکرد صحیح سیستم زیر بار)
  • (در صورت امکان) تست دستی، به این صورت که تمامی بخش‌های وبسایت مشتری روی زیرساخت ستون به درستی کار کنند.

در نهایت با تایید نهایی مشتری مرحله‌ی تست به پایان می‌رسد.

در این مرحله پس از هماهنگی با مشتری زمان خاصی برای نهایی‌سازی مهاجرت در نظر گرفته می‌شود. به طوری که در آن بازه‌ی زمانی ترافیک سایت در کمترین مقدار ممکن بوده و در صورت بروز مشکل کسب‌وکار مشتری دچار آسیب نشود. در این زمان در صورت نیاز (بسته به روش انتقال پایگاه‌داده) سینک نهایی داده‌ها انجام شده و رکوردهای DNS تغییر می‌کنند تا ترافیک از زیرساخت قبلی به ابر ستون منتقل شود.

پس از انجام مهاجرت تیم DevOps ستون به مدتِ محدود (که در قرارداد مشخص می‌شود) مسئولیت برطرف کردن مشکلات احتمالیِ رخ داده در نتیجه‌ی مهاجرت را دارد. پس از این زمان مسئولیت پایان یافته و به مشتری منتقل می‌شود.

نکته:

تیم DevOps ستون مسئولیت نگهداری از اپلیکیشن مشتریان را بر عهده ندارد مگر در حالتی که قراردادی برای آن امضا کرده باشد. پس مشتریان باید مانند قبل از اپلیکیشن خود نگهداری کنند.
رابطه‌ی ستون با مشتریان یک رابطه‌ی client - service provider است و پشتیبانی سرویس‌هایی که از ستون دریافت می‌شود بر عهده‌ی ستون است. پشتیبانی ازاپلیکیشن‌های مشتریان بر عهده‌ی دارندگان آن‌ها خواهد بود.

پس از اتمام بازه‌ی پشتیبانیِ پس از مهاجرت، هر مشتری باید دسترسی‌های تیم DevOps ستون به زیرساخت مبدا و مقصد را قطع کند.

نکته: مسئولیت قطع دسترسی‌ها و تبعات عدم انجام آن کاملا بر عهده‌ی مشتری است.

متخصصان تیم DevOps ستون اطلاعات به دست آمده از فرایند مهاجرت به ستون را بررسی می‌کنند. پس از آن در راستای بهینه‌سازی هزینه، افزایش مشاهده‌پذیری، بهبود امنیت، بهبود مقیاس‌پذیری، بهبود اتکاپذیری و بهبود دوام داده‌ها پیشنهادهایی را در اختیار مشتری قرار می‌دهند.

مشتریان می‌توانند این پیشنهادها را اجرا کرده یا در صورت نیاز، برای اجرایی کردن‌ آن‌ها از تیم DevOps ستون کمک بگیرند.

نکته: در صورتی که اجرای این پیشنهاد‌ها به تیم DevOps ستون سپرده شود، این کار طبق یک پیشنهاد پروژه‌ی مجزا با ارائه‌ی تخمین زمان و هزینه‌ی پروژه انجام خواهد شد.

آیا این مقاله به شما کمک کرد؟

با نظر دادن به بهبود کیفیت مستندات کمک کنید

sotoon

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ است. © ۱۴۰۳ ستون/ شرکت رایانش ابری واحد هزاردستان