بیتبرگ
محصولات مالی از آن دست محصولاتی است که چند ثانیه اختلال در آنها میتواند منجر به خسارات سنگینی شود. هیچ کس دوست ندارد وقتی پس از مدتها پولی جمع کرده با چند ثانیه تاخیر در ثبت تراکنش تبدیل به ضرر شود. وقتی پای خرید و فروشهای بازار رمزارز به میان میآید این حساسیت دو چندان میشود چرا که ارتباط با صرافیهای خارجی، به روز نگهداشتن قیمتها و نوسانات لحظهای و جهانی شوخیبردار نیست. بیت برگ یکی از محصولات مطرح برای خرید فروش انواع رمز ارزها توسط شرکتی ۱۲۰ نفره پیش میرود که از سال ۱۴۰۱ با مهاجرت به ستون توانست بدون نیاز به افزایش نیروهای انسانی دغدغه زیرساخت خود را برطرف کرده و خدماتی پایدار را به مشتریانش ارائه کند. ماشین مجازی، پایگاه داده، کوبرنیتز و CDN از جمله خدماتی است که بیتبرگ مدیریت آنها را به ستون سپرده است. با حسین کهن همبنیانگذار بیت برگ صحبت کردیم. کسی که میگوید: «قبل از این به همه میگفتیم چطوری جرئت میکنید سرویسهاتون رو بیارید روی زیرساختهای داخل ایران؟ چون من یادمه یه بار یکی از این دیتاسنترها رفته بودم میخواستم سرورم رو ریست فیزیکی کنم طرف با دمپایی اومد رفت در رک رو باز کرد کابل رو کشید بیرون تازه وقتی بهش زنگ زدن فهمید اشتباه کشیده.»
بیت برگ کار خودش را از سال ۱۳۹۶ شروع کرد. چهار سال پیش از اینکه تب رمزارزها مثل امروز داغ شود. بازار آنقدر آرام بود که کار با دو نفر نیروی فنی و یک سرور اختصاصی در هتزنر راه میافتاد. به مرور به همین روش تا سه سال ادامه دادند و به ۳ سرور اختصاصی هم رسیدند. هرچند از پایداری هتزنر بسیار راضی بودند اما هزینه این سرورها بالا بود و همین طور ارتباط خوبی هم با کاربران داخلی نداشت. حسین کهن همبنیانگذار بیت برگ میگوید: «تجربه فوق حرفهایی برای همه مصارف و کل بیزینس هامون رو با هتزنر داشتیم ولی خب کلود نیستند و هیچ مسئولیتی در قبال آپتایم نداره و صرفا ارائه دهنده سرویس هست»
اما رشد یک باره بازار در سال ۱۴۰۰ آنها را مجبور کرد که شروع به بهینه سازی محصول و زیرساخت بیت برگ کنند. در حالی که تا پیش از آن روزانه ۳۰ نفر در سایت ثبت نام میکردند این عدد ناگهان تا ۱۰ هزار نفر هم بالا رفت. حسین کهن آن روزهایی که کاربران سایت به یکباره از سه کاربر همزمان به ۳ هزار کاربر رسید را فراموش نمیکند تا جایی که مجبور شدند ثبت نام جدید را برای سه ماه ببندند. او میگوید: «در لحظه ۱۰۰۰ کاربر آنلاین داشتیم و با کاربر خودمون DDos میشدیم چون منابع کم میاوردیم. مجبور شدیم سرویسها رو جدا کنیم و رفتیم روی کوبر.» تیم ۲ نفره آنها در سال ۱۴۰۰ تا ۲۵ نفر هم افزایش یافت اما اکنون با بهینه سازی نرم افزار و زیرساخت تیم دوآپس ستون در حال حاضر کل محصول بیتبرگ با ۶ نیروی فنی پیش میرود و روزانه میزبان بیش از هزار کاربر همزمان هستند.
بیت برگ در سال ۱۴۰۱ با معرفی دوستان با ستون آشنا شدند: «یکی از همکاران بود که گفت هزاردستان یک زیرساختی داره که بازار و دیوار هم روش هستن و به هرجایی هم سرویس نمیده و از دوستان دیگر هم خیلی خوب شنیده بود» ادامه میدهد: «چالش ما عدم سازماندهی سمت توسعه و در دسترس نبودن نیروهای زیرساختی بود و برای رفع همین دغدغه سمت ستون اومدیم و بعد از اون بالای ۸۰ درصد از نقش دوآپس بی نیاز شدیم. ما با تیم مهاجرت ستون پیش رفتیم که برای ما تجربهی بسیار خوبی بود. این تیم مثل مترجم عمل میکرد ما نیازهای بیزینس رو میگفتیم و اونها تبدیل به نیازهای زیرساختش میکردن. با اینکه استرس جابجایی بالا بود اما در مجموع پیگیری و ارزشی که تیم مهاجرت ستون برای ما گذاشت عجیب غریب بود و منجر به این تجربه خوب شد».
تیم مهاجرت ستون به بیتبرگ کمک کرد تا با وجود چالشهای کانفیگ و رپلیکیشن، مهاجرت کوبرنیتیز و پایگاه داده با کمترین اختلال در زیرساخت انجام شوند. همین طور این تیم برای دسترسی به APIهای خارجی نیز راهکارهایی را ارائه داد تا ارتباط با صرافیهای خارجی به سریعترین شکل انجام شود. تیم بیتبرگ حالا با یک نفر نیروی دوآپس که نیمی از زمان خودش را به این کار اختصاص میدهد، با کمک سرویسهای مدیریت شده ستون، زیرساخت یکی از بزرگترین محصولات رمزارزی کشور را مدیریت میکند طوری که در این مدت به راحتی با اضافه کردن چند نود توانستهاند بازههای نوسانات قیمتی بازار را رد کنند یعنی مواقعی که کاربران آنلاین چهار برابر میشدند.
به گفته حسین کهن پیش از مهاجرت به ستون ماهانه ۳ هزار دلار هزینه سرورهای اختصاصی آنها بوده که حالا این مبلغ روی ستون نصف شده است. این مورد کنار کاهش نیروهای انسانی از ۲۵ به ۶ نفر تاثیر بسیاری در مدیریت هزینههایشان داشته است.
پس از انجام مهاجرت، نگهداری دیتابیسها هم دغدغه بعدی است که سمت خودشان نیاز به تمرکز زیادی داشت و یک نیروی تمام وقت هم نتوانست مسئله را حل کند. برای همین تصمیم گرفتند از خدمات پایگاهداده مدیریت شده ستون استفاده کنند میگوید: «میخواستیم دیگه خیالمون از دیتابیس راحت باشه و خودمون دیگه درگیرش نشیم. درباره مهاجرت به پایگاه داده ستون اون چیزی که میخواستیم رو دریافت کردیم، هرچند اوایل یکم دان تایم دادیم اما الان از نظر پایداری مناسبیم» او درباره مزایای پایگاه داده مدیریت شده ستون میگوید: «خیالمون از دیتابیس راحته و اینکه همیشه یه نفر حواسش هست برامون بزرگترین مزیت بود درکنار بکآپهای مرتبی که میگیرید و فیچر رپلیکیشن که دارید.»
میپرسیم چرا سایر سرویس دهندههای ابری خارجی و داخلی را استفاده نکرد. میگوید: «روی دیجیتال اوشن سرویسها فیکس تعریف شده بودند و بعضا همخوان نبودند و البته مثل ستون هم کسی نبود که روی کاستومایز و مهاجرت کمکمون کنه. در ایران دوجای دیگه رو تست و امکان سنجی کردیم و حرفهای ندیدیم و حس کردیم که دغدغه اینو نداشتن کوبری که میدن درست کار بکنه و برای خالی نبودن سبد محصولی اضافهاش کردند» همین طور تمرکز سایر سرویس دهندهها روی خدمات B2C از دیگر عوامل این عدم انتخاب بود. میگوید: «این تارگت B2B ستون رو متمایز کرده نسبت به دیگران. اینکه ستون از یه سطحی کوچکتر رو نمیخواد سرویس بده. البته بعضی از سرویسدهندههای دیگر هم این استراتژی را داشتند، پر تلاش تر هم بودن ولی اعتماد نکردیم چون استارتاپ بودن و بلوغ بیشتری در ستون دیدیم و اعتماد کردیم»
او همین طور درباره تمرکز ستون روی خدمات B2B میگوید: «اینکه ستون یه کلاس بیزینس خاصی معرفی کرده و به این لول بالاتر سرویس میده پشتیبانی ستون رو خیلی چابک کرده. تا به حال ندیدیم زمانی که در اسلک پیام بدیم و زیر ۱۰ ثانیه جواب نگیریم و خیالم راحت هست که دغدغه منو شنیدند» همین طور درباره راحتی تعاملات مالی با ستون میگوید: «شرکت ما تغییر اساسنامه داشت و با یکماه تاخیر پرداخت کردیم و اینکه مالی ستون انعطاف پذیر بود و سخت نگرفت تجربه خوبی بود»
او در پاسخ به اینکه خدمات ابری برای چه شرکتهایی مناسب است میگوید: «اگر بخوام به بیزنسی پیشنهاد بدم بستگی به بودجه و نوع کارش داره. با تجربه ۷ ساله بیت برگ از ابتدا معماری رو درست پیش میبرم و از اول ستون رو انتخاب میکردم ولی شاید برای استارتاپها گران باشه ولی برای ادامه دادن و رشد، ستون خیلی مناسبه. بهتره که بیزینس ها از اول معماری سازگار با کلود پیش ببرن تا موقع بزرگ شدن چالش کمتری داشته باشه.»