- مستندات
- پایگاه داده
- راهنمای شروع سریع سرویس پایگاهدادهی ستون
راهنمای شروع سریع سرویس پایگاهدادهی ستون
این راهنما به شما کمک میکند تا به راحتی یک پایگاهداده روی سرور ابری ستون بسازید.
پیش از شروع ساخت پایگاهداده بهتر است پیشنیازهایی را برآورده کنید. پیشنهاد میشود حتماً قبل از شروع کار با سیستم پایگاهدادهی ستون، مستندات فنی محصول را به دقت مطالعه کنید. سپس یک حساب کاربری ایجاد کرده و گامهای زیر را طی کنید تا به سادگی پایگاهدادهی خود را بسازید.
۱- پس از ورود به پنل رایانش ابری ستون، محصول پایگاهداده را از بین محصولات انتخاب کنید. سربرگ این محصول با عنوان دیتابیس مشخص شده است.
۲- برای ایجاد پایگاهدادهی جدید، ابتدا باید cluster جدید بسازید. برای ایجاد cluster، در سربرگ دیتابیس روی دکمهی ساخت کلاستر Postgres کلیک کنید.

۳- در پنجرهی باز شده، ابتدا باید نام مورد نظر برای پایگاهدادهی خود را وارد کنید.
۴- در این قسمت لیستی از مرکزدادههای موجود نشان داده میشود. لازم است که حتما یکی از مرکزدادهها را به عنوان محل ذخیرهی اطلاعات موجود در پایگاهداده انتخاب کنید.
۵- در این قسمت باید نسخهی پایگاه داده را براساس نیاز و هدف خود انتخاب کنید. در حال حاضر سرویس پایگاهدادهی ستون از نسخههای ۱۳ تا ۹.۴ پایگاهدادهی Postgres پشتیبانی میکند.
۶- این فیلد برای وارد کردن یک نام کاربری برای پایگاهداده در نظر گرفته شده است. وارد کردن این نام الزامی است. نام کاربری برای دسترسی به پایگاهداده و انجام برخی از عملیات لازم است.
۷- در این فیلد باید یک رمز عبور برای پایگاهداده در نظر بگیرید. همچنین با کلیک روی دکمهی تولید، یک رمز به صورت خودکار ایجاد میشود.
۸- در این بخش باید یک مرکزداده را برای ذخیرهی نتایج عملیات archive انتخاب کنید. انتخاب این مرکزداده الزامی است. بهتر است مرکزدادهی archive و مرکزدادهی پایگاهداده که در مرحلهی ۴ انتخاب کردهاید، یکسان باشند.
برای مطالعهی بیشتر دربارهی عملیات archive پیشنهاد میشود مستند راهنمای کاربری را مطالعه کنید.
۹- اگر نیاز دارید که مرکزدادههای بیشتری را برای عملیات archive داشته باشید، روی دکمهی افزودن کلیک کنید. با کلیک روی این دکمه، لیست دیگری برای انتخاب مرکزدادهی بیشتر نشان داده میشود.
۱۰- برای حذف مرکزداده میتوانید روی آیکون حذف مقابل هر یک از مرکزدادهها کلیک کنید.
۱۱- در این بخش باید یک مرکزداده را برای در این بخش باید یک مرکزداده را برای ذخیرهی نتایج عملیات backup انتخاب کنید. عمل حذف و اضافه کردن مرکزدادهها مشابه با بخش مرکزدادهی archive است. برای مطالعهی بیشتر دربارهی عملیات backup پیشنهاد میشود مستند راهنمای کاربری را مطالعه کنید.
۱۲- در این فیلد میتوانید تعیین کنید که نسخهی backup در چه فواصل زمانی ایجاد شود. این فیلد زمانی با فرمت cron کامل میشود. برای آشنایی بیشتر با این عبارت زمانی به این لینک مراجعه کنید.
۱۳- در این قسمت میزان فضای مورد نیاز برای ذخیرهی پایگاهدادهی خود را انتخاب کنید.
۱۴- با کلیک روی دکمهی تایید، عملیات ایجاد cluster به اتمام میرسد.

پس از تایید تنظیمات cluster، میتوانید در لیست clusterها نام cluster ایجاد شده را ببینید. در این لیست وضعیت دسترسیپذیری cluster نشان داده میشود. برای آشنایی بیشتر با انواع وضعیتهای cluster به مستند راهنمای کاربری مراجعه کنید.
ممکن است بخواهید تنظیماتی که هنگام ساخت cluster وارد کردهاید را تغییر دهید. برای این کار باید روی نام cluster کلیک کرده و وارد پنل مربوط به آن شوید. در این پنل گزینهی ویرایش تنظیمات برای ایجاد تغییرات در نظر گرفته شده است. توجه داشته باشید که از بین تنظیمات cluster، نام، مرکزداده و نسخهی آن قابل تغییر نیستند و امکان ویرایش آنها وجود ندارد. در صورت نیاز میتوانید سایر تنظیمات را تغییر داده و تایید کنید.

مهمترین مرحله پس از ایجاد cluster، ایجاد instance برای آن cluster است. تا قبل از ایجاد instance وضعیت cluster در حالت unavailable باقی میماند.
۱- در لیست clusterها، روی cluster مورد نظر کلیک کنید و وارد پنل مربوط به cluster شوید.
۲- سربرگ instances را انتخاب کنید.
۳- روی دکمهی ساخت Postgres instance کلیک کنید.

۴- اولین فیلد در این پنجره برای نام instance در نظر گرفته شده است. نام مورد نظر خود برای instance را وارد کنید. در نظر داشته باشید که پس از تایید تنظیمات، امکان ویرایش نام وجود ندارد.
۵- گزینهی sync به منظور هماهنگ کردن instance با master instance ایجاد شده است. در صورت نیاز به هماهنگ بودن این instance با master instance میتوانید این گزینه را فعال کنید. برای آشنایی بیشتر با جزییات sync پیشنهاد میشود مستند راهنمای کاربری را مطالعه کنید.
۶- در این قسمت باید مشخص کنید که پایگاهدادهی شما حداقل به چه میزان از منابع نیاز دارد تا بتواند به درستی کار کند.
۷- بخش منابع limits برای تعیین حداکثر منابع لازم برای پایگاهداده است.

۸- در صورت انتخاب این گزینه، فیلدی باز میشود که باید وزن مورد نظر برای instance را وارد کنید. برای آشنایی بیشتر با مفهوم و کاربرد وزن در instance به مستند راهنمای کاربری مراجعه کنید.


پس از تایید تنظیمات وارد شده برای instance، میتوانید آن را در لیست instanceها ببینید.
ممکن است بخواهید تنظیماتی که هنگام ساخت instance وارد کردهاید را تغییر دهید. برای این کار باید روی نام instance کلیک کرده و وارد پنل مربوط به آن شوید. در این پنل گزینهی ویرایش تنظیمات برای ایجاد تغییرات در نظر گرفته شده است. توجه داشته باشید که از بین تنظیمات instance، نام قابل تغییر نیست و امکان ویرایش آن وجود ندارد. در صورت نیاز میتوانید سایر تنظیمات را تغییر داده و تایید کنید.

* در پنل هر Instance، مشخصات و وضعیت آن به طور کامل نشان داده میشود. همچنین نمودارهایی به منظور monitoring در این قسمت وجود دارد. این نمودارها میزان استفادهی Instance از منابع حافظه و CPU را نشان میدهند.
به منظور بررسی و monitoring هر cluster گزارشهایی به صورت نمودار نشان داده میشود.
۱- برای وارد شدن به بخش monitoring، در پنل مربوط به cluster مورد نظر، سربرگ monitoring را انتخاب کنید.
۲- در بخش انتخاب تاریخ باید تاریخ شروع و پایان را برای monitoring مشخص کنید. تنها گزارشها و اطلاعات مربوط به این فاصلهی زمانی در نمودارها نشان داده میشوند.

Endpoint راه اتصال به پایگاهداده است. هر پایگاهداده چندین endpoint دارد.
۱- در پنل cluster مورد نظر، روی سربرگ اندپوینت کلیک کنید. در این قسمت لیستی از endpointها را میبینید.
۲- با قرار دادن نشانگر ماوس روی هر endpoint، میتوانید توضیحات مربوط به آن را ببینید. براساس نیاز و کاربردی که در نظر دارید، endpoint مناسب را انتخاب کنید.
۳- روی آیکون کپی مقابل endpoint انتخاب شده کلیک کنید. Endpoint در clipboard ذخیره میشود.

برای تهیهی نسخهی dump از پایگاه داده، وارد پنل مربوط به cluster مورد نظر شوید و اقدامات زیر را انجام دهید:
۱- برای ورود به پنجرهی تنظیمات dump، دو راه وجود دارد:
- در پنل cluster، روی دکمهی دامپ در بالای صفحه کلیک کنید.
- در پنل cluster، روی سربرگ دامپها کلیک کنید.
۲- روی دکمهی ساخت دامپ کلیک کنید.

۳- در این قسمت نام را وارد کنید.
۴- در قسمت دیتابیسها باید نام پایگاهدادهی مورد نظر به همراه نام کاربری و رمز عبور صحیح را وارد کنید. با کلیک روی دکمهی افزودن، همین فیلدها تکرار میشوند و شما میتوانید از هر تعداد از پایگاهدادههای موجود در cluster نسخهی dump بگیرید.
۵- شما باید فضایی را برای ذخیرهی نسخهی dump تعیین کنید. به این منظور در قسمت باکت مقصد نام یکی از باکتهای موجود در فضای ذخیرهسازی ستون را که به آن دسترسی دارید، انتخاب کنید.
۶- در این بخش پیشوند فایل دامپ خروجی را وارد کنید.
۷- شما میتوانید یکی از دو فرمت binary یا integar را برای نسخهی دامپ انتخاب کنید.
۸- پس از تایید تنظیمات ۱ بار از پایگاهداده دامپ گرفته میشود. اما این امکان هم وجود دارد که بارها و پس از گذشت مدت زمان مشخصی این عملیات تکرار شود. اگر گزینهی برنامهی زمانی را فعال کرده و زمان موردنظر خود را وارد کنید، در همین فواصل زمانی نسخهی دامپ تهیه میشود.
۹- در نهایت روی گزینهی تایید کلیک کنید. عملیات دامپ انجام شده و خروجی در باکت مقصد ذخیره خواهد شد.

برای انجام عمل import، وارد پنل مربوط به cluster مورد نظر شوید و اقدامات زیر را انجام دهید:
۱- برای ورود به پنجرهی تنظیمات import، دو راه وجود دارد:
- در پنل cluster، روی دکمهی ایمپورت در بالای صفحه کلیک کنید.
- در پنل cluster، روی سربرگ ایمپورتها کلیک کنید.
۲- روی دکمهی ایمپورت جدید کلیک کنید.

۳- در این قسمت نام پایگاهداده را وارد کنید.
۴- باکت مبدا همانجایی است که فایل دامپ در آن ذخیره شده است.
۵- نام فایل موجود در باکت را در این بخش وارد کنید.
۶- در این قسمت باید نام پایگاهدادهی مقصد را وارد کنید. یعنی پایگاهدادهای که میخواهید فایل را به آن Import کنید.
*پیشنهاد میشود پایگاهدادهی مقصد خالی باشد.
۷- در نهایت روی دکمهی تایید کلیک کنید.
