مدیریت نقش‌ها در سرویس آرکایو

برای آشنایی با مدیریت نقش‌ها در سرویس آرکایو، ابتدا لازم است با مفهوم نقش، کاربر و کاربر-سرویس آشنا شویم. در ادامه توضیحات مختصری برای هر یک از این مفاهیم آمده است. در صورت نیاز به مطالعه‌ی جزئیات،به مستندات راهنمای کاربری سرویس بپا مراجعه کنید.

کاربر: یک هویت فردی را نشان می‌دهد که با توجه به سطح دسترسی و مجوزهایی که دارد می‌تواند از یک سرویس استفاده کند.

کاربر-سرویس: کاربر-سرویس یک هویت مستقل فردی ندارد. بلکه یک کاربر می‌تواند با ساختن کاربر-سرویس به آن هویت ببخشد. کاربر-سرویس با داشتن این هویت اجازه پیدا می‌کند عملیاتی را براساس نیاز انجام دهد. برای آشنایی با چگونگی ایجاد کاربر-سرویس به مستند افزودن کاربر-سرویس به فضای کاری مراجعه کنید.

نقش: نقش مفهومی است که مجوز انجام عملیات مختلف در فضای کاری را برای اجزایی مثل کاربر یا کاربر-سرویس تعریف می‌کند.

لازم به ذکر است که در سرویس آرکایو امکان ایجاد کاربر یا کاربر-سرویس جدید وجود ندارد. بلکه عملیات ایجاد کاربر و کاربر-سرویس در سرویس بپا انجام می‌شود. برای آشنایی با نحوه‌ی ایجاد کاربر به مستند افزودن کاربر به فضای کاری مراجعه کنید.

هر کاربر یا کاربر-سرویسی که برای سرویس آرکایو ایجاد می‌شود، می‌تواند نقش یا نقش‌های مختلفی داشته باشد و همان‌طور که گفته شد، نقش‌ها تعیین‌کننده‌ی سطح دسترسی کاربران و کاربر-سرویس‌ها هستند. در سرویس آرکایو با دو دسته از نقش‌ها روبرو هستیم. دسته‌ی اول نقش‌هایی هستند که مخصوص سرویس آرکایو بوده و در سطح فضای کاری آرکایو تعریف می‌شوند. دسته‌ی دوم نقش‌هایی هستند که از سمت سرویس بپا تعریف شده و می‌توانند نقش‌ها و دسترسی‌های سرویس آرکایو را هم تحت تاثیر قرار دهند.

در ادامه تعریف هر یک از نقش‌های فضای کاری آرکایو آمده است:

نقش Full: کاربر یا کاربر-سرویسی که دارای نقش full باشد اجازه‌ی انجام همه‌ی عملیات سرویس آرکایو را دارد.این کاربر می‌تواند به همه‌ی باکت‌ها و آبجکت‌ها دسترسی داشته و فایل‌ها را بارگذاری یا بارگیری کند. کاربر با نقش full می‌تواند به کلیدهای کاربر-سرویس‌ها دسترسی داشته باشد. هم‌چنین امکان تعریف باکت پالیسی، اختصاص نقش به کاربران و گرفتن نقش و اختصاص کلید به کاربر-سرویس‌ها هم از عملیات قابل انجام در نقش full هستند.

نقش Read/Write: کاربر یا کاربر-سرویس با این نقش می‌تواند به فایل‌ها دسترسی داشته و آن‌ها را بارگیری کرده یا تغییراتی روی آن‌ها اعمال کند.

نقش Read: نقش Read فقط امکان مشاهده‌ی فایل‌ها را به کاربر یا کاربر-سرویس با این نقش می‌دهد.

نقش Write: کاربر با این نقش فقط می‌تواند تغییراتی را روی فایل‌های موجود در باکت‌ها اعمال کند.

نقش Basic: کاربر با این نقش می‌تواند لیست باکت‌ها را ببیند و باکت جدید هم بسازد. اما این کاربر اجازه‌ی مشاهده‌ی پنل باکت و آبجکت‌های درون آن را ندارد.

در ادامه به توضیح نقش‌هایی می‌پردازیم که از سمت سرویس بپا ایجاد شده و در سرویس آرکایو هم مورد استفاده قرار می‌گیرند:

Workspace master: این نقش امکان انجام همه‌ی عملیات، از جمله اختصاص نقش به دیگر کاربران یا گرفتن نقش از آن‌ها را دارد.

Kise-role-viewer: کاربری که این نقش را داشته باشد، می‌تواند دسته‌ی مدیریت نقش‌ها در سرویس آبجکت‌استوریج را ببیند. در این قسمت از سرویس آرکایو، نام همه‌ی کاربران و کاربر-سرویس‌ها به همراه نقشی که در آرکایو دارند، نشان داده می‌شود.

Kise-role-manager: کاربری که این نقش را داشته باشد، می‌تواند دسته‌ی مدیریت نقش‌ها در سرویس آرکایو را ببیند و نقش‌های کاربران را تغییر دهد.

در حالت پیش‌فرض، نقش workspace master دو نقش kise-role-manager و kise-role-viewer را شامل می‌شود.

پس کاربری که دارای نقش workspace-master باشد، می‌تواند به تب مدیریت‌ نقش‌ها دسترسی داشته و نقش‌های کاربران را هم تغییر دهد.

هم‌چنین کاربری که در سرویس آرکایو دارای نقش full باشد هم می‌تواند به تب مدیریت‌ نقش‌ها دسترسی داشته و نقش‌های کاربران را هم تغییر دهد.

پس کاربری که نقش workspace-master یا full دارد، پس از کلیک روی دسته‌ی مدیریت نقش‌ها این صفحه را خواهد دید.

2 naghsh

اما کاربری که workspace-master نیست یا نقش full ندارد، پس از کلیک روی دسته‌ی مدیریت نقش‌ها با این خطا مواجه خواهد شد. به این معنی که امکان دیدن لیست کاربران و نقش‌های آن‌ها و هم‌چنین تغییر نقش‌ها را ندارد.

error

در صورتی که لازم است هر یک از دسترسی‌های kise-role-manager (دیدن لیست کاربران و نقش‌ها، تغییر نقش‌ها) یا kise-role-viewer (دیدن لیست کاربران و نقش‌ها) را داشته باشید، از workspace-master بخواهید که این دسترسی را به حساب کاربری شما بدهد.

آیا این مقاله به شما کمک کرد؟

با نظر دادن به بهبود کیفیت مستندات کمک کنید

sotoon

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ است. © ۱۴۰۳ ستون/ شرکت رایانش ابری واحد هزاردستان