استفاده از استوریج ستون برای Disaster Recovery

داده‌های شما در هرجایی که ذخیره شده باشد همواره در خطر وقوع یک Disaster است. شما می‌توانید از سرویس استوریج ستون برای نگه‌داشت بلند مدت داده‌های خود با صرف هزینه‌ای اندک استفاده کنید.

در این مستند به بررسی مواردی پرداخته می‌شود که ممکن است یک استوریج به دلیل وقوع یک disaster روی سرویس‌های استوریج ستون یا دیگر ارائه‌دهندگان با موضوع data loss درگیر شود. در این زمان استفاده از سرویس آرکایو مفید خواهد بود.

در سناریوهای مختلف disaster recovery در سرویس استوریج پس از وقوع حادثه‌ی data loss، هدف اصلی بازگردانی داده‌های از دست رفته است. این بازگردانی داده می‌تواند در شرایط Recovery متفاوت (Cold, Warm, Hot) انجام شود. فرضیات اولیه برای این بررسی به شرح زیر است:

  • داده‌های خود را به صورت کامل از دست داده و امکان بازیابی آن را ندارید (منظور از دست دادن تمام رپلیکاها است، نه فقط یک یا دو رپلیکا) و یا سرعت این بازیابی به شدت کند است.
  • لازم است حداقل یک کپی از تمام یا بخش‌های اصلی داده‌های شما پیش از این اتفاق بر روی سرویس آرکایو ذخیره شده باشد.
  • پیش‌نیازهای شبکه و امنیتی لازم برای ارتباط با ارائه‌دهنده‌ی سرویس استوریج خارجی مشخص باشد.
  • پارامتر های RTO : Recovery Time Objective و RPO : Recovery Point Objective مورد نیاز شما مطابق با توان سرعتی کلاستر آرکایو و با توجه به حجم دیتای از دست رفته باشد.

سرویس آرکایو استوریج برای نگهداری از داده‌های پشتیبان یا سرد (cold) بر مبنای دیسک های HDD و با استفاده از ceph طراحی شده و پلاگین های EC4:2 در دسترس است. این سرویس امکان هماهنگی و پشتیبان‌گیری هم‌زمان و بازه‌ای از داده‌های مشتری را به کاربران می‌دهد. هم‌چنین پارامترهای عملکردی این سرویس با اختلاف از موارد مشابه آرکایوی که بر روی tape ارائه می شوند بهتر است. یکی از use caseهای اصلی این سرویس موضوع گرفتن نسخه‌ی پشتیبان از داده‌ها برای Disaster Recovery است که نسبت به سرویس‌های دیگر قیمت مناسب‌تری دارد. در نتیجه می‌تواند یکی از راه‌حل‌های مناسب برای شرایط ریکاوری باشد.

در صورتی که داده‌ها قبلا توسط کاربران در سرویس آرکایو ذخیره شده باشند، به محض وقوع حادثه می‌توانید به تنهایی و یا با کمک تیم فنی نسبت به Recovery داده‌ها اقدام کنید. در این صورت داده‌ها از مبدا سرویس آرکایو به مقصد مورد نظر انتقال می‌یابند.

لازم به ذکر است مرکزداده‌ی ندارایانه از سرعت شبکه‌ی بالایی برخوردار است. پس در صورتی که در حال استفاده از سرویس‌های استوریج این مرکزداده باشید (و از دست رفتن داده‌ها به علت خطای زیرساخت شما رخ داده باشد)، بازگردانی اطلاعات با سرعت بالاتری انجام خواهد شد. هم‌چنین اگر مقصد Recovery داده‌ها در دیگر مرکزداده‌های ستون باشد، به علت ارتباط مستقیم فیبری در پارامتر محدودکننده‌ی سرعت شبکه، وضعیت بهتری به نسبت حالت‌های دیگر خواهیم داشت.

در این ارتباط سه راهکار با توجه به سطح نیازمندی مشتری تعریف می شود:

۱- سناریوی Disaster Recovery در حالت Cold:

در این شرایط احتیاج فوری به Recovery داده‌ها وجود ندارد. در هر ساعتی از شبانه‌روز که دچار Disaster شوید امکان بازیابی اطلاعات موجود روی سرویس آرکایو را از طریق دسترسی به کلاستر دارید. این سرویس هزینه‌ای ندارد. اعداد سرعت Read این سناریو در ادامه ارائه می‌شود. هم‌چنین تیم فنی استوریج در این زمینه پشتیبانی انجام نمی‌دهد و در صورتی که کلاستر آرکایو در شرایط Recovery یا Maintenance جدی باشد باید تا انتهای انجام عملیات صبر کنید. به صورت کلی در صورت tune بودن پارامترها به صورت میانگین می‌توانید با حداکثر سرعت 1 GB/s اقدام به Recovery داده‌های مورد نظر کنید.

۲- سناریوی Disaster Recovery در حالت Warm:

در این شرایط احتیاج دارید که Recovery با سرعت بیشتری انجام شود. در این حالت پس از ثبت تیکت هزینه‌ای به فاکتور انتهای ماه شما اضافه خواهد شد و در ازای آن و به محض وقوع حادثه در هر ساعتی از شبانه روز یکی از نیروهای تیم فنی استوریج (در ساعات غیر کاری نیروی oncall) با شما هماهنگ شده و کلاستر را روی عملیات read شما tune می‌کند تا عملیات Recovery با حداکثر سرعت انجام شود. هم‌چنین فرایند Recovery تا پایان مانیتور شده و پس از تایید شما کلاستر به حالت قبل باز می‌گردد. در این حالت سرعت جابجایی دو برابر حالت سرد است.

۳- سناریوی Disaster Recovery در حالت Hot:

این سناریو در صورت فعال کردن قابلیت مالتی‌سایت قابل انجام است. با راهکار مالتی‌سایت ستون، داده‌های شما به صورت هم‌زمان روی دو مرکزداده نگهداری می‌شود و در صورت بروز اختلال به راحتی به مرکزداده‌ی دیگر سوئیچ می‌کنید.

برای استفاده از این قابلیت کافی است هنگام ساخت باکت گزینه‌ی مالتی‌سایت را روشن کنید یا در تنظیمات باکت این گزینه را تغییر دهید. در نظر داشته باشید در این صورت هزینه‌ی ذخیره آبجکت‌های آن باکت به علت نگهداری در یک نسخه‌ی دیگر دو برابر خواهد شد.

  • ارتباط شبکه‌ای خارج از مرکزداده‌های شما از لحاظ فنی توانایی هندل کردن این ترافیک (حداقل 10G) را داشته باشد.
  • سایز آبجکت‌ها در صورت امکان بزرگتر از 1MB باشد.
  • بهتر است (در صورت فشرده سازی) فایل‌ها طوری در کلاستر آرکایو ذخیره شده باشند که طبق یک الگوی مشخص قابل پیدا کردن بوده یا ایندکس داشته باشند.
  • بهتر است برای Recovery ریکوئست‌های موازی بزنید و فقط از یک thread برای ریکاوری استفاده نکنید.
    برخی اعداد به عنوان مثال:
    برای فایل سایز های 16MB و با 10 thread موازی سرعت ریکاوری: 1GBits
    برای فایل سایز های 1MB و با 10 thread موازی سرعت ریکاوری : 800MBits
    برای فایل سایز های 256KB و با 10 thread موازی سرعت ریکاوری : 440MBits

tuning این موضوع در سناریوی سرد (cold) بر عهده‌ی شما است و با افزایش تعداد threadها سرعت Recovery افزایش خواهد یافت.

آیا این مقاله به شما کمک کرد؟

با نظر دادن به بهبود کیفیت مستندات کمک کنید

sotoon

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ است. © ۱۴۰۳ ستون/ شرکت رایانش ابری واحد هزاردستان