راهنمای داشبورد مانیتورینگ
داشبورد مانیتورینگ CDN دسترسی به مهم ترین متریک های مربوط به سرویس شما را فراهم میکند.
از بخش بالای داشبورد میتوانید متریک ها را بر اساس سرور لبه (Edge Server) و دامنه (Hostname) فیلتر کنید.
بخش Overview شامل حیاتی ترین متریک های CDN است:
- Requests: تعداد درخواست ورودی در ثانیه
- 2xx Rate: نسبت پاسخ های 2xx به همه درخواست ها
- Unique IPs: تعداد آیپی یکتا در هر دقیقه
- 5xx Rate: نسبت پاسخ های 5xx به همه درخواست ها
- Request Per IP: میانگین درخواست های از هر آیپی
- Hit Rate: نسبت پاسخ های Cache Hit به همه پاسخ ها
- Iran/Foreign Rate: نسبت درخواست های با مبدا ایران به همه درخواست ها
بخش Security شامل متریک های مربوط به فایروال و کاربران وبسایت است. در صورتی که فایروال غیر فعال باشد اکثر پنل های این بخش No Data خواهند بود.
بخش Connectivity شامل متریک های مربوط به دسترسیپذیری سایت و پاسخ های 5xx است.
پنل های سمت چپ نشان دهنده پاسخ های 5xx از سرور آپستریم هستند. بالا رفتن این متریک ها نشان دهنده ارور در سرور آپستریم میباشد. سه پنل ارائه شده این ارور ها را بر اساس Status Code، آدرس سرور آپستریم و سرور های لبه تفکیک میکنند.
پنل های سمت راست نشان دهنده پاسخ های 5xx تولید شده توسط CDN هستند. بالا رفتن این متریک ها نشان دهنده اختلال در ارتباط سرور های لبه با سرور های آپستریم است. سه پنل ارائه شده این ارور ها را بر اساس Status Code، اسم آپستریم و سرور های لبه تفکیک میکنند.
دو پنل پایین این بخش سرور های آپستریم ناسالم را نشان میدهند. به کمک لیست Unhealthy Upstreams میتوانید آپستریم های ناسالم را براساس اسم و آدرس آپستریم و سرور لبه مشاهده کنید. وجود آیتم در این لیست نشان دهنده یکی از دو حالت زیر است:
- در دسترس نبودن آپستریم از سرور های لبه
- وایتلیست نبودن سرور های لبه روی آپستریم
بخش Performance شامل متریک های مربوط به کش و سرعت پاسخدهی سایت میشود.
پنل های بالای این بخش شامل:
- ریسپانس تایم وبسایت (از دید سرور لبه) به صورت میانگین و Quantile
- میانگین سایز Response
- میانگین زمان TLS Handshake
- میانگین سرعت دانلود
- میانگین زمان TCP Handshake (Connect)
- نسبت پاسخ های Cache Hit
پنل TLS Handshake Time نشان دهنده میانگین زمان هندشیک TLS به تفکیک سرور لبه است. این متریک به قدرت پردازشی دستگاه کاربر وابسته است. بخاطر استفاده از HTTP Keep-Alive و TLS Session Reuse بالارفتن این متریک روی ریسپانس تایم سایت اثر خطی ندارد. به عبارت دیگر کاربر با هر TLS Handshake میتواند به هر تعداد ریکوئست ارسال کند.
پنل Upstream Connect Time زمان TCP Handshake سرور لبه و آپستریم را نشان میدهد. بالا رفتن این متریک نشان دهنده اختلال نتورک یا Saturate شدن منابع آپستریم است.
پنل Upstream Header Time نشان دهنده Header Time آپستریم به تفکیک سرور لبه است. Header Time مدت زمان بین ارسال درخواست از سرور لبه به آپستریم تا دریافت HTTP Header های پاسخ است. بالا رفتن این متریک نشان دهنده کند شدن آپستریم در پاسخدهی است.
بخش Search Engine متریک های مربوط به عملکرد وبسایت برای درخواست های موتور های جستجو است.
پنل های این بخش میانگین ریسپانس تایم و تعداد درخواست ها به تفکیک Status Code و Cache Status را نشان میدهند. در پنل Cache Status مقدار - نشان دهنده درخواست های پاسخ داده شده توسط فایروال و پاسخ های 5xx است.
بخش Consumption شامل متریک های مربوط به ترافیک وبسایت است.
این پنل ها شامل ترافیک روزانه، هفتگی و ماهانه و ترافیک لحظه ای سایت است.